Tankar...

Förr när jag följde viktväktarna så åt jag allt men i rimliga mängder. Räknade mina points och lyckades gå ner i vikt.

47kg totalt faktisk. Så visst funkade det.

Men nu när gi och lchf-världen har öppnar sig för mig så undrar jag varför man överhuvudtaget VILL äta "skitmat" bara för att man får så länge man räknar points eller inte övertrasserar sitt dagliga kaloriintag?! Det finns SÅ mycket god mat och nyttig mat som man kan äta istället.

Alltså... Varför äta godis, chips och läsk när man faktisk kan äta nötter, grönsaksstavar, dippa, goda ostar, skinkor, fruktsallad, kesella, vispgrädde osv istället?!

Den här gången har något hänt i mitt huvud. Det känns som om att jag kommit till insikt på riktigt att min kropp mår inte bra av skitmat, det är ingen belöning utan ett straff att inte äta rätt.

Jag, precis som de flesta andra överviktiga människorna i världen, VET vad som är bra mat och vad som är dålig mat. Men det är först när man verkligen har landat i tanken om att vara snäll mot sig själv som man kan se det som en belöning och inte ett straff att äta hälsosamt.

Förstår ni vad jag menar?

Hur ofta belönar vi oss inte med godis, läsk, pommes, pizza, alkohol osv?

Vi borde belöna oss med: ett träningspass, egen tid för en långpromenad, en stor krispig sallad med kyckling, en skål med nötter, en exotisk fruktsallad med vispgrädde...

Är det bara jag eller låter det sistnämnda inte godare?

Ikväll kommer mina svärföräldrar på födelsedagsmiddag och då ska jag bjuda på en indonesisk kycklinggryta och till dessert blir det chokladkaka med grädde.

Ska leta fram nåt bra lchf-recept på kakan.

Har ni nåt bra recept??


Kommentarer
Postat av: Jenny

Så mycket bra tänkt!!

Svar: Tack! Men det gäller ju att komma hit... och vägen hit är inte alltid så lätt och enkel. Många motsättningar och frestelser som ska övervinnas... det främsta är sockerspöket inom dig som talar om för en att man MÅSTE äta det där skiten.
Kimzan

2013-01-12 @ 23:01:38
URL: http://2xlblog.com
Postat av: Gentle Giant

Du har så rätt! WORD!!!

Svar: Ibland är det ganska enkelt.... men ändå så svårt!
Kimzan

2013-01-13 @ 10:55:21
URL: http://www.gentlegiantafskfvde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0