GI-recept: vitlökskyckling med råris

 
Detta är recept som jag fick av min vän Sara, hon kör LCHF, men jag pimpade upp det lite så det blev GI istället.
Kika gärna in i hennes blogg. Ni finner den här.
 
Vitlökskyckling (4 personer)
4 st   Kycklingfiléer
200g Färskost med vitlöksmak
3 dl  Matlagningsgrädde
3 dl okokt råris
Salt
Vitlökspeppar
grönsallad
 
Dela kycklingen i bitar enligt smak. Krydda med salt och vitlökspeppar, stek upp. Tillsätt osten och grädden, låt puttra i en kvart. Under tiden kokar du riset och gör salladen.
 
Volia middagen är klar att servera. Och min man som är ganska kräsen av sig- SLEVADE i sig av detta. Enkelt är oftast mycket gott.
 
Vill ni pröva Saras variant så finner ni den här:
 
Saras sätt, fast utan råris och med vispgrädde istället för matlagningsgrädde:
 
Så här gör du
1. Ansa kycklingen och skär som en ficka på kortsidan av kycklingen (där den är som tjockast).
2. Fyll fickan med vitlöksost och stek kycklingen lätt på båda sidorna så den får färg. Salta och peppra.
3. Koka grädde och resterande del av vitlöksosten.
4. Lägg kyckligen i en ugnsform och häll över grädde/osten.
5. Stek i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter
6. Servera med sallad och om du inte äter enligt LCHF gärna med pressad potatis också.

Kommentarer
Postat av: Gentle Giant

Det här verkar supernice! Tack för bra tips!
/GG

Svar: Smaskigt värre!
Kimzan

2012-07-30 @ 09:15:08
URL: http://www.gentlegiantafskfvde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0